header foto header foto
 
jaarverslagen

jaarverslagen 2012-2013

7-10-2013

Jaarverslag bestuur 2012/2013

12 september 2013

 

 

Voor 2012/2013 waren de doelen van het bestuur:

1.       Neerzetten en kenbaar maken nieuw bestuur, voorspelbaar en betrouwbaar zijn

2.       Motto neerzetten, herkenbare, haalbare speerpunten presenteren en hiernaar handelen

3.       Faciliteren verfraaiingen accommodatie, voorbeeldfunctie van inzet en verbetering

4.       Voorbereiding presentabele club die in ’t vervolg weer zichtbaar gaat zijn in Kampen

5.       Vergroten betrokkenheid ouders-leden en sportiviteit

6.       Financieel gezonde club die voorbereid is op de toekomst

 

Terugblik op deze doelen:

 

Ad 1. Nieuw bestuur, voorspelbaar en betrouwbaar

a.      Voorgesteld in nieuwsbrief, aangeschoven bij TC vergaderingen, commissievergaderingen en coachavonden

b.      Nieuwsbrief iedere maand gevuld met content

c.       Op activiteiten was altijd een vertegenwoordiging van het bestuur aanwezig

 

Ad 2. Motto

a.      HCK 2.0! is gelanceerd als motto met daarbij de speerpunten:

a.      Jeugd en betrokkenheid

b.     Ouders en betrokkenheid

c.      Sportiviteit

 

Ad 3. Accommodatie

1)      Terras aangelegd

2)      Accommodatie geschilderd

3)      Met behoorlijk aantal sponsoren mogelijk gemaakt dat we de accommodatie hebben verfraaid:

(1)      Van de Wetering Hekwerken

(2)      MBI beton

(3)      Woning bestratingen

(4)      Van Dieren Heiwerken

(5)      De Verzinkerij Kampen

(6)      Emile Willems, Peters Shipyards

(7)      Gemeente Kampen

(8)      Felix Bouwbedrijf

(9)      Frimona

(10)  Plastall

(11)  Jacco van Bruggen, schilderwerken

(12)  HUBO

(13)  MEE IJsseloevers

 

Ad 4. Weer zichtbaar

De accommodatie is grondig aangepakt en verfraaid. De afrondingen moeten nog plaatsvinden, daarmee is HCK voorbereid om een gezellig, toegankelijke en moderne club te zijn. Deze voorbereidingen zorgen ervoor dat we in het volgende seizoen meer uitgebreid de activiteiten kunnen promoten en warmhouden.

 

Ad 5. Betrokkenheid ouders en leden

Met de activiteiten rondom verfraaiingen van de club is ook ingestoken op betrokkenheid van leden en ouders. Gesteld kan worden dat de club erg blij is met de vaste kern aan vrijwilligers uit leden en ouders. Deze vaste kern is qua aantal niet echt om over naar huis te schrijven. Toch zijn we als bestuur erg blij met die ouders/leden die zich onverwachts toch hebben laten zien om een avond te helpen klussen. Bedankt aan een ieder hiervoor! We hopen in 2013-2014 deze betrokkenheid te kunnen bestendigen en enige uitbreiding in de club te kunnen waarnemen.

 

Ad 6. Financieel gezond

We hebben met de Rabobank overeenstemming bereikt inzake een hypotheekverstrekking voor HCK. De ingelaste ALV van het voorjaar 2013 heeft hiermee ingestemd. Dit betekent een nieuwe hypotheek die qua omvang eenzelfde kent als de afgelopen 15 jaar. De lasten zullen daarmee niet verzwaren, de mogelijkheden tot een duurzame accommodatie uiteraard wel.

Resultaten te behalen  in 2013-2014 (indien langere termijn dat vermelden):

1.      HCK is maandelijks zichtbaar aanwezig in Kampen

2.      Groei van het aantal leden naar 320

3.      3 jongensteams, verdubbeling jongste jeugd jongens

4.      Stijging van de omzet kantine met nog eens 25% (door activiteiten en vergroten aantrekkelijkheid)

5.      Aantal betrokken vrijwilligers zijn zichtbaar en herkenbaar voor de club

6.      Er zijn plannen gemaakt voor het multifunctioneel inzetten van de club ‘in de buurt’ van Kampen (maatschappelijke betrokkenheid is gedefinieerd en ingezet).

Bij aanvang van het seizoen 2013/2014 bestaat het bestuur uit 4 leden, te weten:

Harry Schutte, algemene zaken en scheidsrechters

Tjeerd Biesterbosch, secretaris

Marie Claire Visser, penningmeester

Irene Homan, voorzitter

Overall conclusie besluitvorming bestuur:

Jaarverslag kantinecommissie 2012/2013

10 september 2013

 

 

Voor 2012/2013 waren de doelen van de kantinecommissie:

1.       Overgang van leverancier Hanos naar een lokale leverancier

2.       Verdere daling van de omzet zien te voorkomen

3.       Systeem van hoofddiensten op de zaterdagochtend wijzigen

 

 

Terugblik op deze doelen:

 

Overgang van leverancier Hanos naar een lokale leverancier

 

Halverwege het seizoen zijn we overgegaan van de Hanos als leverancier naar groothandel Van Dijk in Kampen. Zij leveren vrijwel het gehele assortiment en bezorgen dit bij de club waardoor er niet meer heen en weer gereden hoeft te worden naar Zwolle en ook het ‘gesleep’ met kratten is hiermee verleden tijd. Via Vrumona hebben we tevens gratis de beschikking gekregen over een koelkast met een glazen deur voor achter de bar. De consequentie hiervan is wel dat we voor enkele frisdranken moeten overstappen naar een ander merk.

 

 

Verdere daling van de omzet zien te voorkomen

 

Helaas zijn we er niet in geslaagd de daling van de omzet te stoppen. De omzet is zelfs fors verder gedaald van €7242 in 2011/2012 naar €5631 in 2012/2013 (betreft alleen de omzet die via de kas is binnengekomen). Ook de gemiddelde omzet per speeldag is verder gedaald. In de bijlage worden de oorzaken nader toegelicht.

 

 

Systeem van hoofddiensten op de zaterdagochtend wijzigen

 

Na de winterstop is er succesvol proefgedraaid met het laten vervallen van de hoofdkantinediensten op de zaterdag. Op de dagen dat er geen hoofddienst stond ingepland werden er van twee thuisspelende teams ouders ingepland (door de teams zelf). Het openen en klaarzetten (en het eventueel geven van instructies) gebeurde op die dagen nog door de kantinecommissie. Het is de bedoeling hiervoor in de loop van het nieuwe seizoen een oplossing te vinden, zodat de dienst hebbende ouders dit volledig zelfstandig dit kunnen doen. Het volledig afschaffen van de hoofddiensten en opening door de kantinecommissie zal pas plaatsvinden als er een oplossing is gevonden en deze naar tevredenheid werkt. 

 

Speerpunten Hockey Club Kampen vanaf 2013, vastgesteld door het bestuur:

1.    Jeugd en betrokkenheid

2.    Ouders en betrokkenheid

3.    Sportiviteit

Resultaten te behalen  in 2013-2014 (indien langere termijn dat vermelden):

1.       Opening en voorbereiding van de kantine op de zaterdagen door de kantinecommissie vervangen door een systeem waarbij de dienst hebbende ouders zelf de kantine openen. Dit zou wellicht kunnen door middel van een sleutelkluis met cijferslot (kosten ca. €100,-) maar dit moet nog verder geanalyseerd worden. Hierbij is het tevens van belang dat er duidelijk instructies moeten worden opgesteld ten aanzien van de opening en voorbereidingen.

2.       Structurele omzetverbetering door verbetering/uitbreiding van het assortiment en ontplooien van activiteiten die ervoor zorgen dat meer mensen de kantine bezoeken en tevens langer blijven (eventueel in samenwerking met de activiteitencommissie). Hierdoor wordt automatisch de betrokkenheid bij de club vergroot door direct onderling contact. Het eerste initiatief is inmiddels opgestart, ‘happen aan de bar’ (1x per maand). Geen kosten aan verbonden voor de club. Bemensing: koken één persoon, barbezetting één persoon.

3.       Het in gang zetten van het laten samenstellen van de snoekzakjes door leerlingen van de Trimaran. Geen kosten aan verbonden. Afstemming met Marie-Claire Visser

4.       Bedenken van een oplossing voor de barbezetting op de zondagen. Nog geen plan uitgewerkt. 

5.       Nieuwe terras beneden  ‘betrekken’ bij de kantine. Nog geen plan uitgewerkt.

 

Bij aanvang van het seizoen 2013/2014 bestaat de commissie uit 1 lid, te weten:

a.      Hindrie Mosselaar

Overall conclusie, advies en gevraagde besluitvorming bestuur:

1.      Meedenken met een oplossing voor de kantine op de zondagen

 

Namens de kantinecommissie

 

Hindrie Mosselaar

Bijlage jaarverslag kantinecommissie 2012/2013

Om de opbrengst van het afgelopen seizoen correct te vergelijken met dat van het seizoen 2011/2012 (en ook voor de toekomstige seizoenen dit op een goede manier te kunnen doen) heb ik de opbrengst verdeeld in de volgende categorieën:

·         Speeldagen zaterdag

·         Speeldagen zondag

·         Activiteiten (feesten, toernooien e.d.)

·         Oefenprogramma’s

·         Derden

Nadat ik ook het seizoen 2011/2012 in deze categorieën heb verdeeld ziet het beeld er als volgt uit:

Categorie

Opbrengst 12/13

Speeldagen 12/13

Opbrengst 11/12

Speeldagen 11/12

Zaterdag

3332,03

20

4100,87

21

Zondag

1068,75

16

1360,8

19

 

 

 

 

 

Overige:

 

 

 

 

Oefenprogr.

136,45

 

31,6

 

Activiteiten

995,95

 

1653,56

 

Derden

97,6

 

95

 

 

 

 

 

 

Totaal

5630,78

 

7241,83

 

Opmerking 1: Speeldagen betekent in dit geval het aantal dagen dat één of meerdere teams thuis spelen, dit kunnen dus zowel dagen zijn met volledige bezetting alsmede dagen dat er maar een beperkt aantal teams speelt.

Opmerking 2: Opbrengst betreft alleen de opbrengst die via de kas is binnengekomen. De kantinecommissie heeft geen zicht op de overige opbrengsten.

We zien dus dat de totale opbrengst voor zowel de zaterdag als de zondag verder is teruggelopen en hetzelfde geldt voor de gemiddelde opbrengst per speeldag. Deze is voor de zaterdag gedaald van €195 naar €167 en voor de zondag van €72 naar €67.

Tot en met de winterstop liep de zaterdag-omzet van dit seizoen nog aardig parallel met de omzet van het vorige seizoen . Het verschil van in totaal zo’n €194 negatief  is vrijwel geheel toe te schrijven aan een extreem hoge omzet van één wedstrijddag in september 2011.

De structurele verschillen worden zichtbaar vanaf maart 2013, precies samenvallend met de eerste klusdag in de kantine. Het lijkt er dan ook op dat de structurele afname van de omzet in 2013 voor een deel valt toe wijzen aan de rommelige en ongezellige kantine vanaf dat moment tot vlak voor de zomervakantie.

Tevens was er in het seizoen 2012/2013 één team minder op de zaterdag (JE), wat ook betekent dat er minder ouders de kantine bezoeken en er was één wedstrijddag minder dan het seizoen ervoor.

De daling van de omzet op de zondag is in het geheel structureel van aard en heeft niet specifiek betrekking op de periode na de winterstop. Na de grote omzetdaling van vorig jaar volgt dus nog steeds een verder daling, deels te verklaren doordat er drie speeldagen minder waren dan in het vorige seizoen maar toch ik maak me ernstige zorgen over deze ontwikkeling.

Het grote verschil in de opbrengst van de activiteiten wordt grotendeels veroorzaakt door:

·         Een aanzienlijk hogere omzet op het slotfeest/BBQ van het seizoen 2011/2012

·         Een extra startfeest met BBQ in september van het seizoen 2011/2012

Jaarverslag Technische commissie 2012/2013

10 september 2013

 

Sinds juni 2012 heeft de TC een nieuwe samenstelling. We hebben samen afgesproken dat we onze aandacht richten op het versterken en verbeteren van de organisatie en de speltechniek. Dat kan alleen als wij als vrijwilligers vooral plezier en lol hebben om met elkaar iets voor de spelers en de vereniging kunnen doen.

 

Voor 2012/2013 waren de doelen van de Technische commissie:

1.       Verbeteren van de organisatie.

2.       Verbeteren van de speltechniek.

 

Terugblik op deze doelen:

Als het gaat om de organisatie hebben we duidelijke afspraken gemaakt over een taakverdeling en communicatie intern, met het bestuur, de commissies en vooral de spelers, trainers en coaches. Onderstaand enkele ontwikkelingen:

-         De aspirant spelers worden zo snel mogelijk ingedeeld in een team voor training en communicatie;

-         De communicatie met de spelers verloopt via de coaches;

-         De coaches, trainers, spelers en ouders hebben eenduidige aanspreekpunten.

Speltechnisch richten we ons eerst op de verbetering van ons kader (coaches en trainers). Als zij zich gesteund voelen en worden, dan komt dat de spelers en hun spelplezier te goede. Ook hier enkele ontwikkelingen:

-         De coaches hebben 4 x per jaar een terugkoppelmoment met de TC;

-         De trainers worden begeleid en krijgen een opleiding/training (Train de trainer);

-         De coaches worden begeleid en krijgen voorlichting en een training (Coach de coach);

-         Voor de coaches en trainers wordt nieuw materiaal aangeschaft;

-         Het bevorderen van de veiligheid;

In de winterperiode is de zaalcompetitie en -training gestimuleerd.

Overige activiteiten gerealiseerd in 2012-2013:

A.      Organisatie van de Slotdag F-jeugd

B.      Thema "coach de coach”: positief coachen.

C.      Bijdragen aan de activiteiten van de vereniging zoals:

a.       Rabo Hockey Academy

b.      Slotdag

Algemeen:

-         HCK Jeugdplan 3.0 gemaakt

-         Begroting gemaakt

 

Opleidingen:

-         Opleiding voor (nieuwe) trainers gegeven

-         Coachavonden georganiseerd (met thema Positief coachen)

 

Trainingen:

-         Verbeteren kwaliteit door lesplannen

 

Teams:

Veel meiden teams en weinig jongens teams.

Zorgen over ontwikkeling senioren.

Jeugd in beweging, weinig rendement

Trimhockey

Zaalhockey

Speerpunten Hockey Club Kampen vanaf 2013, vastgesteld door het bestuur:

1.    Jeugd en betrokkenheid

2.    Ouders en betrokkenheid

3.    Sportiviteit

Resultaten te behalen  in 2013-2014:

In 2013/2014 richt de TC zich op dezelfde doelen als het vorige seizoen (Verbeteren organisatie en speltechniek) . Bijzondere aandachtspunten zijn daarnaast:

1.      Verbeteren van de samenwerking met de andere commissies.

2.      Investeren in materiaal voor coaches en trainers.

3.      Verbeteren van de veiligheid voor de spelers.

Bij aanvang van het seizoen 2013/2014 bestaat de commissie uit 6 leden, te weten:

a.      Lydia Wezenberg – coördinatie Jongste Jeugd en instroom

b.     Wiecher Dalsem – coördinatie ABC-jeugd

c.      Maarten Kloppers – coördinatie D-jeugd, trainers

d.     Mariska Rook – coördinatie trimhockey, coaches

e.     Adriaan van den Berg – coördinatie senioren

f.       Dave van den Berg – Voorzitter, bestuurszaken

Overall conclusie, advies en gevraagde besluitvorming bestuur:

·        Het gaat ook om plezier en lol.

·        Zorg voor waardering van en voor vrijwilligers.

·        De TC kan alleen functioneren in samenwerking met de andere commissies en het bestuur.

·        Voor komend seizoen voldoende budgetten voor investeringen en exploitatie voor genoemde doelstellingen en de activiteiten.

Namens de technische commissie

Dave van den Berg

Jaarverslag scheidsrechterscommissie 2012/2013

14 augustus 2013

 

De scheidsrechterscommissie zorgt voor aanwijzing van de scheidsrechters, de opleiding van de scheidsrechters en waar mogelijk de begeleiding van de scheidsrechters.

 

Voor 2012/2013 waren de doelen van de scheidsrechterscommissie:

1.       alle leden ouder dan 14 jaar de scheidsrechterskaart laten behalen.

2.       meer ouders betrekken bij het scheidsrechteren, behalen scheidsrechterskaart/scheidsrechters begeleiden.

3.       beginnende scheidsrechters meer begeleiding bieden.

4.       minder niet opkomen dagen situaties.

 

Terugblik op deze doelen:

1.       te weinig mensen opgeleid, vooral jongens B liet het afweten.

2.       twee ouders gaan scheidsrechters op de teams van hun kinderen ondersteunen en twee ouders hebben hun scheidsrechterskaart gehaald.

3.       te weinig tot stand gekomen, vanwege onderbezetting commissie

4.       niet wezenlijk verbeterd.

 

Overige activiteiten gerealiseerd in 2012-2013:

A.       Spelregeluitleg aan de D-jeugd meisjesteams.

Speerpunten Hockey Club Kampen vanaf 2013, vastgesteld door het bestuur:

1.    Jeugd en betrokkenheid

2.    Ouders en betrokkenheid

3.    Sportiviteit

Resultaten te behalen  in 2013-2014 (indien langere termijn dat vermelden):
<resultaatgericht beschreven en voorzien van actieplan op hoofdlijn en benodigde middelen in tijd, geld en bemensing>

1.      Lisa website voor aanvang seizoen in de lucht, daardoor betere informatievoorziening scheidsrechters

(dat is gerealiseerd).

2.      Direct starten met een nieuwe scheidsrechterscursus voor leden van 14 jaar en ouder en  de ouders van leden (september/oktober).

3.      Uitbreiding van de commissie met 2 of 3 mensen die ook scheidsrechters willen begeleiden (komend seizoen).

4.      Jeugd meer betrekken bij het fluiten, waardoor minder niet opkomen dagen situaties.

5.      Scheidsrechterskaart halen is een verplichting, 16 jaar en geen kaart betekend geen competitiewedstrijden mogen spelen (besluitvorming ALV sept 2013).

6.      Langere termijn van planning wordt inzichtelijk met de Lisawebsite (gerealiseerd).

7.      ..

Bij aanvang van het seizoen 2013/2014 bestaat de commissie uit 3 leden, te weten:

a.      Harry Schutte (aanwijzing/opleiden/begeleiden scheidsrechters).

b.     Valerie Peters (begeleiden scheidsrechters op team eigen kind).

c.      Petra van de Lisdonk (begeleiden scheidsrechters op team eigen kind).

Overall conclusie, advies en gevraagde besluitvorming bestuur:

1.      Scheidsrechtersgroep is te mager qua bezetting, meer senior scheidsrechters nodig. Aangezien het geringe aantal seniorleden, zullen die vooral bij ouders en oudleden weg moeten komen.

2.      Gezien de steeds ouder wordende jeugd en het feit dat de eerste lijn jeugdteams beter zijn gaan hockeyen is het bestand senior/betere scheidsrechters ontoereikend. Hangt nauw samen met punt 1.

3.      Betrokkenheid van de jeugd om zelf te fluiten is te gering. Er moet een besef gekweekt worden dat het onverbrekelijk is met het zelf (kunnen) spelen.

4.      ..

Namens de scheidsrechterscommissie

Harry Schutte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Adres
Sportpark Hagenbroek
Hilbert van Dijkstraat 3,
8264 PC Kampen
038 331 7193